8 Cara Menghasilkan Wang Melalui Iklan Youtube !

Youtube google adsense


Kali ini Info Terkini ingin mengongsikan cara-cara dan tips berkenaan bagaimana cara menghasilkan wang melalui pengiklanan adsense di youtube, pasti ramai yang inginkan hal seperti begini tetapi cara nya menjadi persoalan.

Apa yang boleh perhatikan zaman sekarang lebih ramai orang menonoton youtube berbanding melihat blog dan website untuk mencari sebarang maklumat, itu sebab apa yang kita dapat lihat ramai blogger publisher mengiklankan iklan adsense mereka di akaun youtube mereka dengan tujuan mendapatkan wang hasil daripada iklan google adsense klik.

Tapi jangan putus asa! Kami akan memberikan penjelasan yang tepat jika anda serius tentang mendapatkan wang dari akaun YouTube anda!

Kepada pembaca artikel ini, tidakkah anda berminat untuk mendapatkan wang dari saluran YouTube anda? Pasti semua orang inginkan hal tetapi persoalannya caranya bagaimana? disini saya ingin kongsikan kaedah nya seperti berikut :


8 kaedah untuk mendapatkan wang dari YouTube!

1. Buat Saluran YouTube


Langkah ini adalah langkah pertama yang tidak boleh dilepaskan. Buat akaun dahulu di YouTube jika anda belum lagi mempunyai sebarang akaun.

Cuba log masuk ke YouTube (anda boleh menggunakan akaun Google anda untuk mendaftar masuk dan mendaftar, bukannya mengisi semua borang data sekali lagi dari awal).

Kemudian buat saluran anda. Fikirkan nama apa yang menarik untuk saluran YouTube anda dan bagaimana konsep saluran anda, bagaimana tema atau watak saluran anda berbanding dengan saluran atau saluran yang serupa.

2. Monetization (Pengewangan Saluran YouTube)


Cuba log masuk ke akaun YouTube anda, pilih menu "maklumat akaun" yang terdapat di bahagian atas sebelah kanan dan klik "Creator Studio".

Kemudian, pada menu di sebelah kiri, pilih "Saluran" dan klik "Status dan ciri". Akhir sekali, pilih "Dayakan Pengewangan".

Kemudian bersetuju dengan perjanjian yang ada (Terms and Condition)

3. Menyambungkan Saluran YouTube ke Akaun AdSense


Selepas membolehkan pengewangan pada saluran YouTube anda, anda perlu mengaitkan dan meluluskan akaun AdSense anda ke akaun YouTube anda. Akan ada ciri Analistik YouTube yang boleh anda gunakan untuk menjejaki pendapatan anda, yang akan membayar anda hanya jika anda melengkapkan atau mengikuti treshold pembayaran YouTube yang sedia ada.

Baca juga : Punca utama Akaun Adsense anda di Banned (Block)

4. Mengoptimumkan Fungsi Pengewangan pada Saluran YouTube



Untuk mengoptimumkan saluran YouTube anda, ada beberapa kriteria berikut perlu diikuti:

  1. Video mestilah mesra pengguna (User freindly)
  2. Kandungan itu hendaklah menjadi karya asal anda untuk dipromosikan
  3. Video yang berhak cipta yang anda plagiarizing (Copy-Paste) dari internet tidak akan menghasilkan apa-apa yang lebih baik untuk membatalkan niat anda untuk mencontohkan
  4. Video anda harus mengawasi Syarat Perkhidmatan dan Garis Panduan Komuniti YouTube yang telah dibuat
  5. Selepas video anda diaktifkan untuk pengewangan, beberapa iklan akan muncul dalam video anda seterusnya

5. Lakukan Kadar Penukaran ke Halaman Produk


Jika anda bertanggungjawab untuk syarikat atau perniagaan, anda boleh berpeluang membuat saluran YouTube untuk meningkatkan conversion rate anda. 

Buat kandungan yang menunjukkan betapa baik dan menarik produk yang anda ingin diserlahkan melalui soft promotion.

Kemudian buatlah pautan pada halaman produk anda dalam keterangan lajur video YouTube anda. Ini sering dilakukan oleh vloggers yang ingin menjual sesuatu secara smooth. Sebagai contoh, dalam video muzik biasanya shooting produk tertentu yang digunakan oleh bintang utama atau penyanyi.

6. Menjual Video pada Video Jualan Video


Anda juga boleh menjual video pada halaman web komersial yang memberi anda pencipta video untuk menjual karya anda. Jadi di YouTube, anda boleh memuat naikkan video berunsur teaser dan mengarahkan keapda penonton anda untuk membayar jika mereka mahu menonton full version.

7. Lakukan Bercakap Secara Langsung untuk Meningkatkan Pelanggan


Kemudian, jika anda sudah mempunyai fanbase atau banyak peminat, anda boleh berjumpa dan menyambutnya. Anda boleh membuat jadual rutin agar komuniti anda boleh berkembang. Aktiviti ini dilakukan untuk meningkatkan pertikaian anda dengan pelanggan atau penonton setia anda. Kemudian, anda juga boleh menjual produk atau mempromosikan kandungan lain semasa acara tersebut dan memanfaatkan peluang ini untuk mengetahui lebih lanjut tentang pasaran khusus anda.

8. Fikirkan Idea diluar  dari kotak (Think out the box) 


Anda perlu memikirkan sesuatu yang diluar kotak sekiranya anda ingin menghasilkan video yang menarik untuk ditonton oleh penonton,

Kemudian kongsikan semula oleh orang supaya akhirnya menjadi kandungan yang berkaitan dengan virus. Di sini, kami akan memberikan contoh jenis video yang kebanyakan orang menonton dan boleh menghasilkan lebih banyak wang dari YouTube.

Semoga perkongsian artikel kali ini dapat memberi manfaat kepada semua agar dapat menjadi seorang blogger dan youtuber yang professional dan tidak melanggar tatatertib polisi youtube.

Post a Comment

0 Comments